Wednesday, March 25, 2020

Breastfeeding Mitos

Selamat tahun baru..semoga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya.. Aminnnn


Sy ingin kongsikan experience sy sepanjang bf kan anak sy..sy jenis yg suka prepare  things sb sy jenis sy tak blh adapt  atau terima perkara2 sy sy x terfikir  dengan cepat hehe sighhh..

Ok..setengah org ckp istilah breastfeed anak ialah bila kita directly bg kt anak dan bukan pump dan sebagainya..tetapi bg sy usaha untuk menyusukan anak dr susu badan direct mahupun indirect juga di kira 'breastfeed'..masa anak pertama..sy 'TERPAKSA' directly bf anak sy selepas series of frustration dgn botol susu dan juga jenis susu..

Sy bernasib baik kerana ketika itu sy tidak bekerja n  mmg plan nk jaga baby sendiri selama setahun.. Konon2 nk jadi ibu mithali..breastfeeding is not easy if we make it hard!  Ketika sy pregnant sy selalu google tanya dan memerhati keadaan sekeliling utk prepare pemikiran sy kongsikan mitos yg sering diguna pakai oleh org seperti sy untuk menentukan ada susu atau tak ada susu.

Mitos 1 : saiz breast

Saiz breast tidak menentukan ada susu atau tiada..contohnya ketika sy mengandung sy tidak pernah terfikir nak fully breastfeed kan baby sy oleh kerana saiz badan sy agak kecil dan kemungkinan susu tidak dapat di produce..haha

Mitos 2 : keturunan

Sy tidak terfikir untuk membeli dan menyediakan peralatan breast pump oleh kerana sy lihat ahli keluarga sy tidak mempunyi byk susu utk menyusukan anak dan sy assume sy pun lebih kurang la..sb acuan sama kan..

Tetapi sy salah..







No comments: